Lägesrapport från de senaste veckorna

Det har blivit höst och det har hunnit hända en del saker sedan vi senast sågs. Den största förändringen och händelsen är att vi har skaffat höns. Sex små fjäderfän till hönor och en för nuvarande rätt ful tupp som har ruggat enda sedan vi fick hem honom. 
Här är dem, hela gänget. Kommer göra ett litet längre inlägg om dem i framtiden tänkte jag så blir bara en liten kort presentation nu. 
Det vi mer har gjort är att plocka äpplen i mängder! Plockade ihop 72kg äpplen som vi åkte iväg och mustade, så gott! Har även börjat plocka in vinteräppeln som vi kommer förvara nere i matkällaren och förhoppningsvis kommer de att hålla sig hela vintern.
Jag har skördat massvis av saker i trädgårdslandet, bland annat en spagettipumpa som jag aldrig har provat att odla innan. Fantasktikst god och rolig sak att odla, den kommer definitivt få en plats i trädgårdslandet nästa år också.
Jag har inte bara plockat in från trädgårdslandet utan också från vår nyponbuske. Plockade in det som fanns och stod i ett antal timmar och kärnade ur nyponen innan de torkades. Efter torkning malde jag ner dem till nyponmjöl, tänker att det kommer vara perfekt att ha en liten skopa nyponmjöl i en smoothie i vinter när man behöver en extra vitamin kick. 
Och till sist så har jag bakat denna fantasktiska pizza av min egna surdeg i stenugn. Så fantastiskt gott! Spenderade en dag i bakstugan med mamma och mormor och städade ut och eldade så att vi kunde baka till kvällen. Nu gäller det bara att fortsätta baka i ugnen så jag kan bli riktigt bra på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0