Inspiration inför huset-Trädgården

Åh vad jag har längtat erter att skriva detta inlägget! Saknade verkligen en trädgård när vi bodde i lägenheten. Självklart har jag redan en hel hög med ideer som jag vill förverkliga och dela med mig av.

Ett stort trädgårdsland med ett gulligt litet växthus känns helt klart obligatoriskt när man bor på landet tycker jag. Tycker det är så fint med växthus som är byggda med gammla fönster, har redan börjat samla på mig en hel del och tror faktiskt att jag har tillräckligt många för ett växthus nu. Det som saknas är ett par riktigt fina gammal pardörrar. Runt växthuset ska trädgårdslandet ligga och där ska det odlas massa roliga grönsakersaker som olika sorters kål och sallader. Får jag bestämma ska vi helst inte behöva köpa några grönsaker alls under sommaren.

 Tänk vad mysigt med ett växthus som detta! Det är uniefär såhär jag tänker mig det, fast med putsad grund och ett par pardörrar i någon härlig färg.

Förrutom ett stort trädgårdsland vill jag ha flera mysiga och lummiga fikaplatser. Har en som jag har börjat fungera lite exta mycket på hur den ska utformas. Den ligger på husetsbaksida i söderläge med utgång från vardagsrummet. Till för bara en vecka sedan låg där ett trädäck som sett sina bästa dagar. Tänker att vi ska göra uteplatsen större än vad den är idag och lägga ut singel och ha en fin stentrappa ner från huset. Som insynsskydd från vägen tänker jag mig någon tät fin klätterväxt som får klättra på spalje. Ut mot trädgården tänker jag mig klätterroser i olika färger och nedanför dem en blanding med lavendel och daggkåpor. Tror detta kommer kunna bli hur mysigt som helst och kan knappt vänta med att sätta igång.

Denna kombinationen tänker jag lila, ljusgrönt och rosa otroloigt fint! Kommer slinka in någon röd ros också

Det bästa med trädgården just nu är helt klart alla fruktträd som finns! Älskar att vi har päron,plommon, och flertalet äppelträd att plocka frukt ifrån. Hon som vi köpte huset av berättade att det gått älgar i trädgården under hösten på grund av alla fruktträd. Är inte lika etusiastisk över detta men jag kommer i alla fall kunna göra väldigt många goda fruktpajer. 

 Så fint att dekorera med äppeln under hösten och vintern tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0