Naturligt färgade ägg

 
 
I söndags provade jag på att blåsa ut ägg och färga dem på ett naturligt sätt. Har aldrig testat att göra detta innan men tyckte det var en rolig sak att testa. Lite trixigt men tyckte resultatet blev riktigt fint!
 
Detta är det jag provade att färga med. Kaffesump, svart te, rödbeta och cayennepeppar. 
Jag använde redskapnen på bilden ovan för att blåsa ur äggen. Kan verkligen rekomendera att använda vertyg som är gjorda för just detta för att slippa blåsa ur äggen för hand. Glöm förrsten inte att ta vara på innehållet i äggen! Det är onödigt att slänga något som man kan använda! Gör en god kaka eller varför inte en god omelett? 
 
När äggen är urblåsta och odentligt rengjorda är det dax för färgningen. Det finns säkert massa olika sätt att göra detta på men jag valde att koka upp råvarorna med vatten och lite vitvinsvinäger. Vitvinsvinägern ska hjälpa färgen att sätta sig lättare på ägget. Lägg sedan ner ägget i vattnet och låt det ligga och puttra med till det fått önskad färg.
Beroende på vad du kokar ägget med kan det behöva ligga i olika lång tid. Cayennepepparn gav inget lyckat resultat för mig då jag antagligen hade i för lite. Istället fick det bli fler kaffe och te ägg!
Detta blev resultatet. De två översta är färgade av te, de två understa av kaffe och ägget till höger av rödbeta. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0