Syrensaft

 
Har ni någonsin smakat på syrensaft? Det hade inte jag gjort innan jag provade att göra min egna nu i veckan. Det var väldigt enkelt och jag skulle nog beskriva smaken som någon blandning av rabarber och flädersaft. Otroligt lätt var det i alla fall och jag tänkte bjussa på ett litet recept. 
 
För två liter saft 
2 liter vatten
ca 50 klasar syrener (jag hade 30st i min men skulle nog rekomendera att ha i fler om man vill ha finare rosa färg)
3 citroner
1,5kg socker
45g citronsyra
 
Plocka blomklasarna och sjölj dem under kranen. Lägg klasarna i en hink. 
Dela Citronerna i skivor och lägg i med blomklasarna. 
Koka ihop vatten, socker och citronsyra.
Häll vattnet över blomklasarna och citronerna. 
Förslut med lock eller plastfolie och låt stå i tre dagar.
Rör om imellanåt. 
Efter tre dagar, sila saften och tappa upp den i fina glasflaskor.
 
Som jag sa, otroligt enkelt att göra och så kul att kunna bjuda på sin egna saft till fikan i sommar! Lycka till!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0